Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

9) Cesta do Huasky

Rok se s rokem sesel a ja se znovu vydavam tam, kde pro mne vsechno zacalo. Do malebne horske vesnicky Huasca de Ocampo. 

my friend Galdinofilippo
Nasedám do autobusu v Mexico City a cítím se v povznesené náladě. Před rokem mne na místo činu vezla Rebecca a Helen nás doprovázela. Letos už ničí asistenci nepotřebuji. Naopak sám ji poskytuji – vezl jsem Evu mezi indiány do Rio Manso, organizoval kurzy angličtiny v oblasti, kam se zatím příliš Evropanů nepodívalo.


Vloni jsem byl vyplašený z veškeré nejistoty, co mne čekala, letos si připadám skoro jako „chlap“. Kluk ze Sosnové co jedná ve velikém a nebezpečném Mexiku na vlastní pěst. Nevěřil bych, jak velkou proměnou může jeden projít během pouhých dvanácti měsíců. 


Pravda je ta, že v Evropě má člověk všechno servírované na stříbrném podnosu. Vše funguje, jak má, nebezpečí je minimální. Člověka pohodlný život uspokojí. Když ale vystoupíte z letadla v Mexico City, jistoty jsou ty tam. Z ničeho nic si musíte hlídat své věci, cestu, kam jdete, jídlo, jež chcete pozřít, lidi, jež se vám připlétají do cesty. Spolehnout se můžete maximálně sami na sebe a na to, že druhý den vyjde Slunce. Nic z ostatního nemusí fungovat.




Veškerá ostražitost, veškeré úsilí, jež musíte vynaložit, nutnost domluvit se španělsky za všech okolností, to vše vás nastartuje na trojnásobný výkon. Pohybujete se v extrémních podmínkách, procházíte abnormální psychickou zátěží, počáteční stres je obrovský. Tím spíš, víte-li, že máte v Mexiku strávit dalších 6 měsíců. 


Vím, co jsem prožíval, když jsem do Mexika přijel poprvé, vím, co prožívám vždy, když se musím pohybovat v místě, kde nemám vybudované zázemí. Dny v šedivém a anonymním Mexico City jsou pro mne noční můrou stejně jako cestování bez zkušenějšího doprovodu. Myslím, že reakce nových dobrovolníků mou zkušenost jen a jen potvrzují.




Když se vám ale po nějaké době podaří uvolnit se a ohlédnout zpět, stojí to za to. Uvědomíte si, že jste toho za pár dní zažili, dokázali, vytvořili, přežili, odžili, prožili tolik, co v pohodlí domova za mnoho týdnů či měsíců. 


A tento krásný pocit satisfakce a uvolnění mne zastihl právě při nástupu do autobusu do Huasky. Věděl jsem, že v jistém slova smyslu končí dlouhé období boje za druhé a konečně budu moct začít bojovat jen sám za sebe.




Od dubna jsme tvrdě pracovali na tom, abychom mexickým studentům přivezli nové učitele a zajistili projektu CommUNITY inspiration kontinuitu. Po překonání všech nástrah a komplikací jsme dobrovolníky připravili a rozvezli na místa, kde se nám podařilo v průběhu pilotního projektu vybudovat kvalitní zázemí. Úkol, jež jsme si před rokem stanovili, se nám podařilo splnit. Teď už je pokračování jen v rukou nových mladých hrdinů toužících pomáhat a zažívat nepoznané. 


Po dvou rozlítaných týdnech v Mexiku jsem byl psychicky i fyzicky unavený. Ale šťastný, že tohle dlouhé období končí. Potřeboval jsem vypnout. Restartovat hlavu, odpočinout si. Neměl jsem energii ani na čtení, ani na poslouchání muziky. Nepřítomně jsem hleděl z okna autobusu.




Jak jsme se blížili cílové destinaci a já začal poznávat místa, kterými jsme projížděli, moji duši začal pozvolna naplňovat klid a mír. Blížil jsem se k místu, kde na mne čekají. Kde mne mají rádi a kde jsem prospěšný, kde se moje práce promítá přímo do lidských osudů. I přes celkové vyčerpání se ve mně začaly ozývat pocity euforie. Tak trochu podobné těm, které zažívá cestovatel, jež se po dlouhé době navrací domů mezi své blízké. 


Nebylo divu. Za pár minut mne na zastávce v Pachuce bude čekat můj student a kamarád Galdino. A pak už bude chybět jen třicet kilometrů, abych se dostal zpět mezi své přátele v Huasce.

Galdino – student z lonska

http://my.opera.com/Filippo-CommUNITYinspiration/albums/showpic.dml?album=637145&picture=8697019

 

 

 

 

 

 

Autor: Filip Šena | čtvrtek 19.11.2009 23:58 | karma článku: 7,03 | přečteno: 4403x
  • Další články autora

Filip Šena

Bod zlomu, aneb konec dobrý, všechno dobré

Ačkoli naše intenzivní propagační snahy přilákaly na úvodní hodiny pouze tři desítky mexických studentů (potřebovali jsme jich dvakrát tolik), atraktivní konverzační výuková metoda si rychle získala jejich důvěru. Stačily dvě výukové lekce (celkem 5h u dospělých a 3h u dětí) a nadšení a vděční obyvatelé Papantly začali kurzy angličtiny s českými dobrovolníky United Vision doporučovat všude ve svém okolí.

13.8.2012 v 13:42 | Karma: 8,13 | Přečteno: 2401x | Diskuse| Cestování

Filip Šena

Přestřelka a velká zmrzlina

Ačkoli je Veracruz považován za jeden z nebezpečnějších států mexické federace a čas od času jsme v ulicích Coatepecu skutečně narazili na po zuby ozbrojené příslušníky armády, žádné zvýšené bezpečnostní riziko jsme nepociťovali. Tím víc nás ale zaskočila informace, že přímo v centru Papantly proběhla přestřelka jen pár dní před naším příjezdem.

4.3.2012 v 20:55 | Karma: 10,03 | Přečteno: 3380x | Diskuse| Cestování

Filip Šena

Boj o pozice, jednání s radnicí

Během pětihodinové jízdy z Coatepecu do Papantly Imelda vyřizovala jednu SMSku za druhou. V úhrnu jich mohlo být klidně ke třicítce.

26.2.2012 v 20:01 | Karma: 8,92 | Přečteno: 2856x | Diskuse| Cestování

Filip Šena

V centru říše Totonaků, aneb první problémy v kultovní Papantle

Kapitola třiatřicátá. Když jsem před měsícem kolegům oznámil, že Imelda navrhuje pro poslední část pilotní fáze česko-mexického rozvojového projektu United Vision kultovní a světoznámou Papantlu, zavládlo nadšení.

21.2.2012 v 20:51 | Karma: 11,05 | Přečteno: 3088x | Diskuse| Cestování

Filip Šena

Podpořme mexické ženy

Kapitola dvaatřicátá. Probudila mne velmi hlasitá hudba. Rozmrzele jsem se vydal ke dveřím, abych zjistil, co se to v sedm hodin ráno děje. Nešlo ale o nic zvláštního, to si jen soused trochu přivstal.

12.2.2012 v 21:10 | Karma: 10,38 | Přečteno: 3393x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Máš jiný názor? Tak tohle je výsledek. Kaliňák o zákulisí atentátu na Fica

18. května 2024

Premium Je jedním z nejbližších lidí premiéra Roberta Fica ve straně Smer-SD. Byl ve všech Ficových vládách...

Se samopalníky šli svrhnout komunisty. Proč největší Prokešův puč nevyšel

18. května 2024

Premium Před 75 lety, v polovině května 1949, se měl odehrát vůbec nejvážnější ozbrojený pokus o svržení...

Hlavně díky manželce. Britský premiér Sunak je se svou ženou bohatší než král

17. května 2024  22:12

Britský premiér Rishi Sunak a jeho manželka Akshata Murtyová v loňském roce, kdy byl Sunak celou...

Vlak na Děčínsku usmrtil člověka, provoz na trati do Ústí nad Labem byl přerušen

17. května 2024  18:10,  aktualizováno  21:32

Vlak u Dobkovic na Děčínsku v pátek vpodvečer srazil člověka. Na místě podlehl svým zraněním, řekl...

Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA
Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA

Toužíte po dokonalé letní barvičce bez rizika spálení? Vyzkoušejte lehký přírodní samoopalovací krém na obličej i tělo od Manufaktury. Zapojte se...

  • Počet článků 119
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3052x
Spoluzakladatel rozvojového projektu UNITED VISION. Lektor cizích jazyků, aktuální projekt: www.anglictinaspepou.cz

Od září 2011 pilotní dobrovolnická mise v Mexiku, v barvách UNITED VISION.