Filip Šena

Spoluzakladatel rozvojového projektu UNITED VISION. Lektor cizích jazyků, aktuální projekt: www.anglictinaspepou.cz

Od září 2011 pilotní dobrovolnická mise v Mexiku, v barvách UNITED VISION.

Věk nerozhoduje

Kapitola šestnáctá. Když nám Jimmy oznámil, že se na dva týdny vydává zpět do USA, posmutněli jsme. V Bacalaru byl naší hlavní spojkou, bral nás na výlety po laguně, mohli jsme u něj prát a používat internet. I přesto, že jsme jej znali sotva dva týdny, bylo jasné, že nám bude chybět. Náš pobyt se navíc přehoupl do své druhé poloviny a do odjezdu nezbývalo mnoho.

12.11.2011 v 19:25 | Karma: 13,89 | Přečteno: 4352x | Diskuse| Cestování

Bydlení, strava a National Geographic

Kapitola patnáctá. Náš život v Bacalaru se stabilizoval. Vlna neúprosných veder pominula, a tak se nám dýchá o poznání lépe. Nastala fáze dlouho očekávané "pracovní rutiny".

8.11.2011 v 4:59 | Karma: 10,79 | Přečteno: 3789x | Diskuse| Cestování

Buenavista, Mexiko

Kapitola čtrnáctá. Rina nakonec Bacalar nezasáhla. Celému regionu se ulevilo. Z každého hurikánu se rodiny vzpamatovávají i několik let. Málokdo si zde může dovolit spořit, a tak i pořízení nové střechy či dveří může být otázka měsíců či let. Každoročně se přitom nad Karibikem zformuje hurikánů přibližně deset. A tak o víkendu spadl kámen ze srdce i lidem z Buenavisty.

2.11.2011 v 18:38 | Karma: 11,42 | Přečteno: 4031x | Diskuse| Cestování

Filip Šena

Laguna a blížící se hurikán

Kapitola třináctá. Ačkoli Šnekovi dodnes nedostali zaplaceno za naši dosavadní útratu, situace se stabilizovala. Až na to, že nás během pár hodin zasáhne hurikán Rina.

26.10.2011 v 18:23 | Karma: 10,06 | Přečteno: 4181x | Diskuse| Cestování

Těžký měsíc

Kapitola dvanáctá. První měsíc dobrovolničení v tropickém Bacalaru máme za sebou. Jaký byl? A kolik studentů nám po 4 týdnech výuky zbylo?

21.10.2011 v 4:41 | Karma: 10,84 | Přečteno: 4100x | Diskuse| Cestování

Ledy se pohnuly

Kapitola jedenáctá. Budík jsem na půl sedmou nastavoval s vědomím, že je před námi možná jedna z posledních nocí v Bacalaru.

14.10.2011 v 18:47 | Karma: 10,05 | Přečteno: 3956x | Diskuse| Cestování

Lámání chleba

Kapitola desátá. Vypadalo to, že se věci začínají obracet k lepšímu. A částečně to byla i pravda. Po dvanáctidenním nuceném azylu v Aldrinově "zahradní kanceláři" jsme se konečně mohli přestěhovat. A také Lindě se ulevilo. Devětatřicetistupňové horečky po dvou dnech pominuly. Přesně jak předpovídal Tomáš.

10.10.2011 v 21:25 | Karma: 11,09 | Přečteno: 4268x | Diskuse| Cestování

Horečky a stěhování

Kapitola devátá. Uplynulý týden byl kritický. Pomineme-li prvotní pedagogické úspěchy v mayské vesničce Buenavistě, bylo důvodů k radosti pomálu.

6.10.2011 v 16:48 | Karma: 11,09 | Přečteno: 4274x | Diskuse| Cestování

První hodiny

Kapitola osmá. Už když jsme malou mayskou vesničku opouštěli, byl jsem si téměř jist, že se do ní rychle vrátíme. Zážitky z povídání s duchovním vůdcem komunity, sedmdesátníkem vypadajícím na padesát, donem Pedrem, i z návštěvy oč chudší, o to pohostinnější rodiny Prudéncia byly neuvěřitelně silné. A byly lákavým příslibem další porce silných emocí.

30.9.2011 v 6:02 | Karma: 11,43 | Přečteno: 4514x | Diskuse| Cestování

Filip Šena

Týden příprav a emoce v Buenavistě

Kapitola sedmá. Máme za sebou první týden v terénu. Marně si lámu hlavu s nějakým vhodným přízviskem, jímž by jej bylo možné vystihnout. Ať se snažím sebevíc, žádný termín, který by jej dokázal v kostce charakterizovat, mne nenapadá. Byl to prostě náš první tropický týden v mexickém Bacalaru.

27.9.2011 v 4:39 | Karma: 8,60 | Přečteno: 4234x | Diskuse| Cestování

První dny v tropickém Bacalaru

Kapitola šestá. Z prvotního šoku jsem se oklepal rychleji než Linda. Kluci přeci říkali, že je to jen provizorní řešení na jednu, dvě noci. Že co nevidět zajdeme za starostou a přestěhujeme se do oficiálních prostor, jež nám městečko Bacalar, coby dobrovolníkům partnerské organizace United Vision, poskytne.

24.9.2011 v 2:41 | Karma: 10,04 | Přečteno: 3570x | Diskuse| Cestování

Přílet do Chetumalu

Kapitola pátá. Už jsem v životě zažil veselejší chvíle. Menší letadlo mexické vnitrostátní linky se s námi rozjelo po ranveji. Ve vysoké rychlosti, ještě před odlepením od země, bylo cítit, jak poryvy větru či nerovná dráha cloumají strojem a zvedají tak hladinu adrenalinu v krvi cestujících rozmazlených evropským přepravním průmyslem. S Lindou jsme se na sebe trpce usmáli.

22.9.2011 v 6:05 | Karma: 9,06 | Přečteno: 2234x | Diskuse| Cestování

Přílet do bouřky a Mexico City

Kapitola čtvrtá. Bezmála dvanáctihodinový let z Amsterdamu ve výšce 10.000 m.n.m, rychlostí 1.000 km/h, probíhal bez problémů až do svého velkého finále. Do nejlidnatějšího města světa (odhady uvádí 30 - 40 milionů obyvatel) jsme přilétali za doprovodu paprsků zapadajícího slunce.

19.9.2011 v 7:20 | Karma: 9,98 | Přečteno: 2496x | Diskuse| Cestování

Přesun za oceán

Kapitola třetí. Patnáctého září, v Mexiku velmi oblíbený a tudíž i patřičně oslavovaný státní svátek (Den Nezávislosti), se tentokrát stal skutečně dnem s velkým "D". A to jak pro celé United Vision, které tímto dnem zahájilo operace v terénu, tak především pro Lindu, která se za hranice starého kontinentu vydala vůbec poprvé.

17.9.2011 v 4:50 | Karma: 8,91 | Přečteno: 2597x | Diskuse| Cestování

Předstartovní

Kapitola druhá. Oproti minulému týdnu se toho moc nezměnilo. Teplá noc, zahradní terasa pod skálou, Joey pod stolem a Lojza v bezpečné vzdálenosti od žárlivého otce. Klid a ticho všední zářijové noci umocňuje magický úplněk.

13.9.2011 v 20:48 | Karma: 11,01 | Přečteno: 2492x | Diskuse| Cestování

Letní noc

Kapitola první. Blíží se půlnoc, sedím na zahradní terase pod skálou a vychutnávám si nádhernou, pozdně letní noc. Jednu z mála, jíž nás letošní léto obdařilo. Obloha je poseta hvězdami, pod dubovým stolem spokojeně oddychuje Joey a podobně si dnešní prodlouženou večerku užívá Lojza ležící pod nejbližším stromem. Na masivním tmavohnědém stole leží vedle hromady poznámek, mexické učebnice angličtiny a dvou chaoticky otevřených zpěvníků kytara. Vždy jsem toužil naučit se hrát jako táta. A přesto jsem se k pozvolnému plnění svého snu dostal až před třemi lety v indiánské vesničce Rio Manso.

4.9.2011 v 21:35 | Karma: 9,98 | Přečteno: 2562x | Diskuse| Cestování

14) Rozloučení s Mexikem i Community Inspiration

Od mého příletu z Mexika uběhl téměř měsíc a půl. A protože se mi již konečně vrátil zprovozněný počítač, mohu napsat závěrečný článek o své druhé misi v Latinské Americe. A o smutném vývoji věcí uvnitř CommUNITY inspiration. Ale popořádku.

3.5.2010 v 14:46 | Karma: 9,37 | Přečteno: 5427x | Diskuse| Cestování

13) Fiesta na přivítanou

Již z předchozího článku je zřejmé, o koho se tu mohu opřít, od koho mohu očekávat podporu. Samozřejmě od těch, které znám z loňska a které nyní mohu vyučovat v kurzu pro pokročilé.

11.12.2009 v 19:19 | Karma: 8,22 | Přečteno: 4666x | Diskuse| Cestování

12) Příběhy s happyendem

Ten kdo sledoval průběh pilotního projektu v Huasce před rokem si určitě vybaví hrdiny dnešního povídání.

2.12.2009 v 1:44 | Karma: 8,62 | Přečteno: 4993x | Diskuse| Společnost

11) Rozbíhání kurzů

Po svém čtvrtečním příjezdu jsem chtěl začít učit co nejdříve. Bohužel mexická realita není představám Evropana vždy úplně nakloněna.