Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

1) Mnoho otázek, málo odpovědí. Přežiji?

Rozhodl jsem se vyrazit za hranice všedních dní. Založit s kolegy vlastní neziskovku a vydat se vzdělávat Indiánské obyvatelstvo na mexický venkov. Můj první velký cestovatelský počin. Předodjezdový stres mne překvapil svou intenzitou ...

Provoz v nejlidnatejsim meste sveta. Dle odhadu zde zije mezi 30 a 40 mil. obyvatel ... Provoz a vsudypritomny chaos tomu opovida ... filippo

Měsíc. Zbývá měsíc. Abych byl přesný, zbývá osmadvacet dní. A jedu. Vlastně letím. Co jsem se ale dočetl v průvodci, na přesnost a puntičkářství se v Mexiku stejně moc nehraje. Další oříšek kulturní odlišnosti, na který si budu muset coby dobře vychovaný středoevropan složitě přivykat.


Čím více se blíží termín odletu, tím více nervozity na sobě pociťuji. Kéž by se za ní skrývalo alespoň něco pozitivního. Něco jiného než obavy a nejistota. Kéž bych pociťoval alespoň příjemné mrazení či zvědavost. Tyto pocity jsou však fuč stejně náhle jako se před půl rokem objevily.

Tehdy jsem ovšem ještě neměl ani páru o potenciálních nebezpečích, které mne nyní budí ze snů. Jedovatí hadi, pavouci, housenky, škorpióni, vodní živočichové, v Evropě nepoznávané nemoci jako malárie, horečka dengue, žloutenky, tetanus, schistizomóza. Výšková nemoc, pásmová nemoc, úžeh, úpal nebo naopak nebezpečné podchlazení. Při tomto výčtu nemůže člověka nenapadnout, zda-li nám není v naší zlaté zemičce v srdci Evropy krásně. Bez přírodních katastrof jako jsou zemětřesení, hurikány či sopečná aktivita. Bez problémů s nezávadnou vodou, bez vysoké míry kriminality, zkorumpovaných strážců zákona a bez znečištěného ovzduší. Těžko říct.


Možná jsem se měl do svého prvního cestovatelského počinu opravdu pustit střemhlav. Jak říká Helen. „Čeho se bojíš, to akorát přitahuješ“. Jestli její úvaha skutečně platí, ušetřím si spoustu nepříjemností. Letadlo s námi spadne už nad Lisabonem ...

Mému uvažování je nicméně mnohem bližší Tomova filosofie. „Doufej v to nejlepší, připraven ale buď na nejhorší. Rizika je dobrý znát“. A na důkaz svých slov mi poslal padesátistránkový bezpečnostní manuál s výčtem základních rizik a potenciálních problematických situací, které se mohou v Mexiku, rozvojové zemi plné protikladů, objevit. Výborně. Nejraději bych zrušil letenku a z celého dobrodružství se na poslední chvíli vyvlíknul.


A pak, chudáci rodiče. Táta se již jal na vlastní pěst zjišťovat, zda-li je v Mexiku vhodné pokrytí. Chce mne mít pod kontrolou a patrně mne obdaruje telefonem, který by měl fungovat i na druhé straně zeměkoule. Doufám, že o něj nepřijdu již v Mexico City na letišti. Scénáře z Tomova manuálu mi příliš velké šance nedávají ... Maminka se bude patrně strachovat zase o to, aby mne domorodci nesnědli a abych já měl co jíst. Při mé vybíravosti to asi opravdu nebude snadné. Smažák a svíčková, to asi nehrozí. Moje obavy jsou nicméně o dost prozaičtější. Základním úkolem je přežít a vrátit se domů živ a zdráv. Už kvůli nim.


Na předodjezdovém stresu, který mne zastihl a překvapil svou intenzitou, však přeci jen pozoruji alespoň jeden velký klad. Učí mne vidět hodnoty. Hodnoty, které jsem až doteď považoval za samozřejmost. Skutečnosti, které jsem ani v nejmenším nedoceňoval. Bezproblémové stravování, internet, pocit bezpečí domova a známého prostředí, možnost projít se bezstarostně po lese. Bez problémů se pohybovat nočními ulicemi. Napsat svým přátelům email, sednout na kolo a navštívit je, zahrát si tenis a posedět s nimi u piva. Těšit se na rodiče, až přijdou z práce. Mít jistotu, že stejně jako včera, zase přijdou a budou tu k dispozici. K obyčejnému popovídání si. O malichernostech. Prostě tu budou. Ještě nikdy se mi doma tak nelíbilo jako nyní. Ještě nikdy mi naše domovina nepřipadala tak krásná a výjimečná jako před odjezdem na půlroční misi do jakési venkovské oblasti za Atlantikem.

Pravda, tyto ryzí, nevšední a vznešené pocity jsem očekával a jsou koneckonců jedním z důvodů, proč jsem se rozhodl jako dobrovolník do země třetího světa vyrazit, ale domníval jsem se, že se objeví až po návratu. Celé to bude patrně opravdu mnohem drsnější zkušenost, než-li si umím, ještě měsíc před odjezdem, představit.


Proč tedy vlastně vyrážím vstříc nové životní zkušenosti? Proč, když v mé hlavě očividně rizika válcují možné osobní přínosy a mé smýšlení je přitom založeno na ekonomických principech? Dobrá otázka. Sám nevím. Snad je v tom prvek ješitnosti, snad nechci couvnout a popřít, co jsem zde půl roku hlasitě vyřvával.

Nadchnul jsem naší myšlenkou dost lidí, mnozí z nich náš projekt podporují finančně. Ne, již není cesta zpět. Nemohu zklamat ani je, ani sebe. A nemohu vycouvat kvůli Helen a Tomovi, nechat je ve štychu. To bych si těžko někdy dokázal odpustit. Takže jedu. Za čtrnáct dní do Portugalska, za dalších čtrnáct do Mexika.

Bude to divočina.

 

 

http://my.opera.com/Filippo-CommUNITYinspiration

www.communityinspiration.com

 




Autor: Filip Šena | úterý 18.11.2008 11:03 | karma článku: 15,58 | přečteno: 1440x
  • Další články autora

Filip Šena

Bod zlomu, aneb konec dobrý, všechno dobré

Ačkoli naše intenzivní propagační snahy přilákaly na úvodní hodiny pouze tři desítky mexických studentů (potřebovali jsme jich dvakrát tolik), atraktivní konverzační výuková metoda si rychle získala jejich důvěru. Stačily dvě výukové lekce (celkem 5h u dospělých a 3h u dětí) a nadšení a vděční obyvatelé Papantly začali kurzy angličtiny s českými dobrovolníky United Vision doporučovat všude ve svém okolí.

13.8.2012 v 13:42 | Karma: 8,13 | Přečteno: 2401x | Diskuse| Cestování

Filip Šena

Přestřelka a velká zmrzlina

Ačkoli je Veracruz považován za jeden z nebezpečnějších států mexické federace a čas od času jsme v ulicích Coatepecu skutečně narazili na po zuby ozbrojené příslušníky armády, žádné zvýšené bezpečnostní riziko jsme nepociťovali. Tím víc nás ale zaskočila informace, že přímo v centru Papantly proběhla přestřelka jen pár dní před naším příjezdem.

4.3.2012 v 20:55 | Karma: 10,03 | Přečteno: 3380x | Diskuse| Cestování

Filip Šena

Boj o pozice, jednání s radnicí

Během pětihodinové jízdy z Coatepecu do Papantly Imelda vyřizovala jednu SMSku za druhou. V úhrnu jich mohlo být klidně ke třicítce.

26.2.2012 v 20:01 | Karma: 8,92 | Přečteno: 2856x | Diskuse| Cestování

Filip Šena

V centru říše Totonaků, aneb první problémy v kultovní Papantle

Kapitola třiatřicátá. Když jsem před měsícem kolegům oznámil, že Imelda navrhuje pro poslední část pilotní fáze česko-mexického rozvojového projektu United Vision kultovní a světoznámou Papantlu, zavládlo nadšení.

21.2.2012 v 20:51 | Karma: 11,05 | Přečteno: 3088x | Diskuse| Cestování

Filip Šena

Podpořme mexické ženy

Kapitola dvaatřicátá. Probudila mne velmi hlasitá hudba. Rozmrzele jsem se vydal ke dveřím, abych zjistil, co se to v sedm hodin ráno děje. Nešlo ale o nic zvláštního, to si jen soused trochu přivstal.

12.2.2012 v 21:10 | Karma: 10,38 | Přečteno: 3393x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 119
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3052x
Spoluzakladatel rozvojového projektu UNITED VISION. Lektor cizích jazyků, aktuální projekt: www.anglictinaspepou.cz

Od září 2011 pilotní dobrovolnická mise v Mexiku, v barvách UNITED VISION.